ŠPP nabízí žákům, ale také jejich rodičům a učitelům, možnost obrátit se v případě školních i osobních problémů na odborníka. Služby ŠPP jsou bezplatné. Pracoviště se nachází v 1. patře, je přístupné bočním schodištěm z 2. patra nebo samostatným bočním vchodem.
Navigace
Hlavní cíle ŠPP
- přiblížení poradenských služeb psychologů a speciálních pedagogů žákům a učitelům škol,
- zkvalitnění podpory integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování ve školách,
- omezení školní neúspěšnosti a předčasných odchodů žáků ze vzdělávání,
- provázání služeb kariérového poradenství s kariérovým vzděláváním a poskytováním kariérových informací.
Na koho se můžete obrátit
Mgr. Barbora Soukopová
školní psycholožka
telefon: 516 802 220
email: barbora.soukopova@gymbos.cz
konzultační hodiny: po dohodě bude sjednán individuální termín a čas
Mgr. Izabela Štěpánková
Výchovná poradkyně a koordinátorka péče o nadané žáky
telefon: 516 802 220
email: izabela.stepankova@gymbos.cz
konzultační hodiny: po dohodě bude sjednán individuální termín a čas
Ing. Pavel Kopecký, Ph.D.
Metodik prevence
telefon: 516 802 223
email: pavel.kopecky@gymbos.cz
konzultační hodiny: po dohodě bude sjednán individuální termín a čas
RNDr. Lada Bažantová
Kariérová poradkyně
email: lada.bazantova@gymbos.cz
konzultační hodiny: po dohodě bude sjednán individuální termín a čas
Základní informace
- Vytváří prostor pro seznámení se spolužáky a třídním učitelem,
- podporuje adaptaci v novém prostředí,
- stmeluje nově vznikající třídu,
- posiluje soudržnost a spolupráci,
- ukotvuje normy a pravidla v nové skupině spolužáků,
- podporuje komunikaci uvnitř nového kolektivu,
- působí preventivně na rizikové chování a šikanu ve školní třídě,
- nastavuje celkové klima v nově vznikajícím třídním kolektivu.
- Informace a fotografie ze starších adaptačních pobytů.
“Nenech to být” je internetový systém a mobilní aplikace bojující proti šikaně a vylučování z kolektivu na školách po celé ČR. S podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy přinášíme efektivní způsob odhalování těchto problémů ještě v jejich zárodku. To vše za spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou Brno a Linkou bezpečí, která aktuálně řeší veškerou administraci, schvalování škol, technickou podporu a obecnou komunikaci. Při použití této služby bude informován kompetentní pracovník ze školy a podezření na šikanu se bude řešit.
Odkaz: https://www.nntb.cz/
Název střední školy: Gymnázium Boskovice, příspěvková organizace
Ředitelka školy: Mgr. Alena Svanovská, e-mail alena.svanovska@gymbos.cz
Počet tříd: 16
Výchovná poradkyně: RNDr. Lada Bažantová, e-mail lada.bazantova@gymbos.cz
Metodik prevence: Ing. Pavel Kopecký, Ph.D., e-mail pavel.kopecky@gymbos.cz
Školní psycholožka: Mgr. Barbora Soukopová, e-mail barbora.soukopova@gymbos.cz
Školní speciální pedagog: není
Koordinátor pro komunikaci se ŠPZ: RNDr. Lada Bažantová, e-mail lada.bazantova@gymbos.cz
Asistent pedagoga ve škole: ne
Další pedagogický pracovník: není
Školní asistent (ze šablon): není
Dyslektičtí asistenti: nejsou
Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
I. stupeň: 2
II. stupeň: 6
III. stupeň: 0
IV. stupeň: 0
V. stupeň: 0
stav ke dni 29. 11. 2021
Pomůcky ve škole:
spotřební:
na zapůjčení: notebook, kalkulačka s hlasovým výstupem
Dokumenty
Dokumenty k adaptačním pobytům
Primární prevence rizikového chování ve školství
Ve všech dobách hledají mladí lidé svou seberealizaci a snaží se prosadit ve společnosti. Snaží se vzdorovat všemu, co bylo pro ně doposud dané a mělo řád. Nechají se zlákat neznámem, aniž by předem tušili a věděli, do jakých nečekaných nebezpečí se mohou dostat. Nechají se snadněji přesvědčit kamarádem, kterého znají jen pár dní, než rodiči s nimiž jsou od narození. Mnohdy pak mladická nerozvážnost, lehkomyslnost a náročnost dnešní doby svede mladé lidi k rizikovému chování.
Oblast primární prevence realizovaná ve školních zařízeních je velmi široká a obecně zahrnuje celou řadu rizikových jevů. Mezi nejčastější riziková chování patří užívání drog, konzumace alkoholu, kouření, agresivita, šikana, záškoláctví a rasismus (podrobněji zde). Naše škola má vypracovaný preventivní program a další aktivity, jejichž účelem je snížit nežádoucí psychické či fyzické formování osobnosti, zvyšovat odolnost jedince vůči tlaku okolí a nepříznivým vlivům prostředí.
Některé příznaky možných rizikových jevů ve vývoji osobnosti: [1, 2, 6]
- Problémy ve škole (zhoršení prospěchu, absence, záškoláctví).
- Ztráta zájmů (hlavně těch časově a fyzicky náročnějších – sport, umělecká činnost apod.).
- Změna chování (nápadné stavy veselosti střídané s otupělostí a únavou, noční nespavost,…).
Spaní přes den, slabost (klesající výkonnost, zhoršená koncentrace). - Ztráta chuti k jídlu, hubnutí.
- Kožní defekty (zejména na obličeji a hřbetech rukou), „červené oči“, nápadně rozšířené zorničky.
- Změna přátel (životního stylu, způsobu vyjadřování, časté noční „potulování“).
- Nález cigaret, stříkaček, jehel, drog, stopy po injekčním vpichu.
- Ztráta kamarádů, osamocenost.
- Dlouhodobé deprese, neochota mluvit o škole, zlé sny, časté stavy stesku.
- Časté návštěvy lékaře, bolesti hlavy, břicha.
- Opakovaně se vyskytující podlitiny, škrábance, odřeniny (bez důvěryhodného vysvětlení).
- Poškozené oblečení, školní pomůcky, ztráty peněz.
Při zjištění takových příznaků není třeba panikařit, důležité je sledovat situaci a sbírat informace. Využít vhodné příležitosti a bez nátlaku se snažit zjistit co se děje (nesnažte se však dítě zahnat do kouta, obvykle se ještě více uzavře). Neváhejte požádat o pomoc ve škole (navštivte školního psychologa, výchovného poradce či školního preventistu, třídního učitele, ředitele), poraďte se v odborných zařízeních (poradnách). V případě vážnějšího problému, nelze tyto situace řešit jednorázově, budou nutná dlouhodobá opatření, a proto je nutné vše v klidu promyslet a využít odbornou pomoc.
Kontakty: při problémech ve vztazích, s drogami, s šikanou aj.
- Obraťte se na pracovníky Školního poradenského pracoviště: http://www.gymbos.cz/skolni-poradenske-pracoviste/
- PPP Boskovice, www.opppvyskov.cz/index.php/pracoviste/boskovice, Štefánikova 2, Boskovice 68001, tel. 516 454 178
- Linka důvěry – Oblastní charita Blansko, Komenského 19, Blansko 678 01, tel. 516 417 351, www.blansko.charita.cz
- Sdružení Podané ruce Brno, Hilleho 1842/5, Černá Pole, 602 00 Brno, tel. infolinka 770 177 337 nebo tel. 420 545 247 535, www.podaneruce.cz
- Krizové centrum pro děti a dospívající – http://www.krizovecentrum.cz/cz/, Hapalova 4, Brno 621 00, tel. 541 229 298, 723 006 004, email: css.sspd@volny.cz
- Linka bezpečí – tel. 116 111, číslo můžeš vytočit z mobilního telefonu i z pevné linky kdykoliv během dne i v průběhu noci a to bezplatně – volání je úplně zadarmo, věk – zavolat můžeš tehdy, pokud je Ti méně než 18 let nebo jsi student do 26 let.
- Linka důvěry Brno, tel.: 549 241 010, 608 902 410, email: help@modralinka.cz
Z činnosti preventivních programů v průběhu školního roku – zdravá svačinka, beseda s policií ČR, sexuální výchova, prevence kouření apod.
Přehled nejčastěji se vyskytujících rizikových jevů mezi dětmi a mládeží [3, 4, 5, 6]
U dětí a mládeže se nejčastěji setkáváme s následujícími sociálně – patologickými jevy:
slovo šikana pochází z francouzského slova chicane (týrání) a označuje tělesné, psychické nebo kombinované ponižování, případně týrání jedinců jinými, nejčastěji ve vrstevnických skupinách, čímž dochází k omezování a hrubému porušování integrity osobnosti. Šikana je také opakované ubližování; je to jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat ho. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí, avšak o šikaně hovoříme pouze v případě, když je oběť bezbranná, tedy pokud se jedná o asymetrickou agresi, kdy její iniciátoři většinou útočí ve skupině.
Mezi žáky se často setkáváme se šikanou ve formě tzv. kiberšikan. Kyberšikana (též kybernetická šikana, počítačová šikana) je druh šikany, který využívá elektronické prostředky, jako jsou mobilní telefony, e-maily, pagery, internet, blogy a podobně. Její nejobvyklejší projevy představuje zasílání obtěžujících, urážejících či útočných mailů a SMS, vytváření stránek a blogů dehonestujících ostatní, popřípadě může kyberšikana sloužit k posilování klasických forem šikany, nejčastěji prostřednictvím nahrání scény na mobilní telefon a jejího následného rozeslání známým dotyčného, popřípadě prostřednictvím vystavení na internetu. Zejména poslední varianta šikany může být extrémně nebezpečná – pokud se spojí s nějakou velmi ponižující situací, takovéto zveřejnění ponižujících materiálů obrovskému množství lidí (které nejde vzít zpět) mnohonásobně zvyšuje utrpení a trauma oběti, což na ni může mít extrémně neblahý dopad. Řada jejích projevů přímo spadá do oblasti kriminálních činů.
„v obecném smyslu myšleno, je drogou jakákoli syntetická či přírodní látka, která v lidském organismu vyvolá změnu jeho činností.“ V užším smyslu je to látka, která se užívá, lépe řečeno zneužívá ke změně duševního stavu, tzn. nálady, prožívání stavu bdělosti či útlumu, k fyzickému či psychickému “oživení” a zásadní změny chování. Tyto změny jsou způsobeny působením drog na centrální nervovou soustavu, jejíž činnost a výkonnost se projevuje kvalitou duševní činnosti. Ve spisovné češtině má toto slovo význam “omamující, uklidňující, dráždivý přípravek” (např. uklidňující, jedovatá, ostrá, povzbuzující droga nebo působit jako droga).
Alkoholismus a kouření – mezi nejvíce užívané drogy v naší společnosti (i mezi mládeží), patří alkohol a cigarety.
je „podskupinou“ drogové závislosti kde hovoříme obecně o vlivu virtuálních drog. Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10) definuje patologické hráčství takto: „Porucha spočívá v častých opakovaných epizodách hráčství, které převládají na úkor sociálních, materiálních, rodinných a pracovních hodnot a závazků“. Lidé trpící touto poruchou mohou riskovat své zaměstnání, velmi se zadlužit a lhát nebo porušovat zákon, aby získali peníze nebo unikli placení dluhů. Postižení popisují intenzívní puzení ke hře, které lze těžko ovládnout spolu se zaujetím myšlenkami a představami hraní a okolností, které tuto činnost doprovázejí. Toto zaujetí a puzení se často zvyšuje v dobách, kdy je život stresující. K diagnostickým vodítkům patří trvale se opakující hráčství, které pokračuje a často i vzrůstá přes nepříznivé sociální důsledky, jako je zchudnutí, narušené rodinné vztahy a rozkol osobního života.
Záškoláctví je úmyslné zameškávání školního vyučování. Žák se z vlastní vůle, bez vědomí rodičů vyhýbá pobytu ve škole. Často má souvislost se školní neúspěšností žáka, objevuje se u starších dětí a tento jev má tendenci se prohlubovat. Záškoláctví je projevem asociálního chování, jedná se tedy o poruchu chování únikového typu vyvolanou třemi základními příčinami: negativním vztahem ke škole (motivem odporu ke škole mohou být vysoké požadavky školních povinností kladené na dítě, menší rozumové nadání žáka, ale naopak i mimořádné vědomosti a schopnosti, takže se dítě ve škole nudí, nebo silná a neopodstatněná neurotizace dítěte, jejímž důvodem je strach z nějakého vyučovacího předmětu a z jeho zkoušení, nespravedlivého hodnocení nebo z osobnosti učitele, či tresty za nesplnění očekávaného výkonu učitelem i rodiči, často i strach ze spolužáků v případě výskytu šikanování žáka ústící až do psychické poruchy školní fobie), vlivem rodinného prostředí (příčinou jsou dysfunkční vztahy uvnitř rodiny, nezájem rodičů o dítě a jeho prospěch, ale i přehnaná péče a příliš vysoké nároky, nejednotnost rodičovské výchovy, přemrštěná přísnost, shovívavost, ale i lhostejnost) a trávením volného času (mezi příčiny záškoláctví často patří nevhodný a nekonstruktivní způsob trávení volného času způsobený negativním vlivem vrstevníků v partě, závislostním chováním projevujícím se zneužíváním drog a sháněním peněz na ně, ale i chudoba dítěte nebo rodiny způsobující obstarávání peněz nelegálním způsobem, např. prostitucí nebo častěji drobnými krádežemi apod., kdy je dítě k této formě chování de facto dotlačeno vnějšími okolnostmi a vlivem dospělých).
Kriminalita je úhrn činů uvedených v trestním zákoně obvykle popisovaných podle prostoru, času, rozsahu, struktury a pohybu. V obecném slova smyslu je to zločinnost, tedy společenský jev, kterým se rozumí souhrn trestné činnosti.
Kriminalita mládeže je součástí celkové kriminality a zahrnuje jednání osob do věku 18 let, jehož důsledkem je překročení právních a společenských norem, což je charakteristické pro trestný čin. Osoby ve věku 15-18 let se označují jako mladiství a jsou ze zákona trestně odpovědní s jistým omezením. Osoby mladší 15 let nejsou trestně odpovědné, spáchá-li však dítě mezi 12 až 15 rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest, může se takovému jedinci uložit v občansko-právním řízení ochranná výchova, kterou uloží příslušný soud.
Širším pojmem než kriminalita, je delikvence, neboť označuje činnost porušující nejen právní, ale i společenské, tedy širší normy, takže se takové jednání vztahuje i na děti a mladistvé, kteří se tak stávají delikventy.
xenofobií (xénos – příchozí, fóbos – bázeň, úzkost) rozumíme strach z toho, kdo přichází z ciziny, z cizího prostředí, mimo vlastní sociální útvar. Xenofobie je základem různých nenávistných ideologií, jako je rasismus, šovinismus, nacionalismus, fašismus apod. Je také nejníže položenou základnou problémů minorit a jejich napětí vůči většinové společnosti, pramení z ní pronásledování cizinců a stojí v pozadí vytváření segregovaných území.
Rasismus je ideologie, která představuje soubor koncepcí vycházejících ze strachu z cizího (xenofobie) a tvořících jeho ideologickou nadstavbu. Předpokládá fyzickou a duševní nerovnost lidských plemen (ras) a rozhodující vliv rasových odlišností na dějiny a kulturu lidstva. Rasové teorie jsou podloženy představou, že lidstvo je původně rozděleno na nižší a vyšší rasy. Vyšší rasy jsou pak tvůrčí a jsou nositeli civilizace a pokroku, jsou určeny k vládnutí. Nižší rasy jsou charakterizovány neschopností kulturní tvořivosti a je třeba je vést.
do této skupiny patří šíření prostituce mladistvích a to především za účelem finančního zisku jak samotných prostitutů, tak organizovaných skupin, zabývajících se dětskou prostitucí, dětskou pornografií a obchodováním s dětmi. Jedná se o chování, v jehož důsledku se zvyšuje možnost vzniku problémů negativně ovlivňujících život lidí, přenosu určitých chorob včetně HIV/AIDS a vzniku trestné činnosti. S rozšířením turistického ruchu došlo i k rozšíření prostituce jakožto rizikového chování. Prostitucí se rozumí pohlavní styk s jinými osobami za úplatu. Pojmem pohlavní styk rozumíme jakýkoliv způsob ukájení pohlavního pudu na těle jiné osoby.
České právo pojem sekta nezná, používá jen termín církve a náboženské společnosti. Pod pojmem sekta obecně rozumíme izolující se skupinu od nějakého hnutí nebo od společnosti vůbec a hlásající dogmaticky určité názory, zásady odtržené od skutečnosti.
Nejvíce ohroženou a nejčastěji oslovovanou skupinou jsou mladí lidé ve věku 18 až 25 let. Členství v sektách hledají především lidé, kteří v sobě nosí nějaký problém, trauma, jehož řešení nenacházejí v běžných společenských strukturách. Zájem mladistvých o sekty je často spojen s problematikou hledání vlastní identity, která pubertu a adolescenci ve zvýšené míře doprovází. Jeden z důvodů, proč mladí lidé propadají sektám, je ten, že nabízejí zapojení do skupiny, nadřízené autority, vzájemnou péči členů sekty, pocit významu a naplnění. Nabízejí jim rodinu, kterou děti postrádaly, přítomnost rodičů, buď fyzickou nebo emocionální. Dospívající se stávají snadným terčem útoku sekt především z důvodu jejich nedostatečné informovanosti a z dětství přetrvávající naivity, psychické labilitě dospívajících, disharmonického rodinného prostředí a nevyrovnaných vztahů ve škole (ať již vůči spolužákům či učitelům).
Podrobnější informace lze získat: http://www.prevence-info.cz/r-rizikove-chovani
Použitá literatura
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: PORTÁL, 2001. 255 s. ISBN 80-7178- 513-X.
- KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. PORTÁL, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1
- www.msmt.cz
- www.dropin.cz
- www.sikana.org
- http://www.prevence-info.cz