Jsme zapojeni do procesu certifikace Podnikavá škola
Garant
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace
Pracoviště Podnikavá mysl
Podnikavá škola vytváří podmínky a nabízí příležitosti pro rozvoj kompetencí k podnikavosti žáků i učitelů.
Podnikavost je soubor znalostí, dovedností a postojů, který žáka motivuje hledat příležitosti a vytvářet hodnoty nejen pro sebe, ale také pro ostatní. Jednoduše řečeno, pokud znám své kvality, jsem zdravě sebevědomý a mám oči otevřené, pak se dokážu zodpovědně rozhodovat, vidět příležitosti, jak uplatnit svůj potenciál a být užitečný. Tato zdánlivě jednoduchá věc, ale vyžaduje trénink a dostatek zkušeností, na kterých je možné v životě stavět.
Ve vzdělávání, jehož součástí je výchova k podnikavosti, jsou nastavené vzdělávací procesy tak, aby žákovi umožnily objevit svůj potenciál a dál jej rozvíjet. Což probíhá napříč všemi předměty, prostřednictvím různých forem výuky a aktivit, které tento rozvoj umožňují. Výchova k podnikavosti v sobě tedy přirozeně zahrnuje dílčí téma práce s potenciálem žáků a rozvojem měkkých dovedností.
Výchova k podnikavosti propojuje vzdělávání s praktickým životem, odstraňuje hranice mezi vzděláváním, prací a aktivním občanem, trénuje dílčí kompetence k podnikavosti, uplatnitelné průřezově napříč všemi obory a oblastmi života. Je důležitým předpokladem profesního uplatnění absolventa školy, jeho aktivního zapojení do života společnosti i snadnějšího zvládání osobního a rodinného života.
Absolvent podnikavé školy zná svůj potenciál, na jehož základě se dokáže zodpovědně rozhodovat s ohledem na své potřeby i potřeby svého okolí. Jeho cílem je vytvářet hodnoty, žít udržitelně, mít vyvinuté sociální cítění, dokázat flexibilně reagovat na změny ve společnosti a na trhu práce.
Dílčí kompetence k podnikavosti
Kompetencemi k podnikavosti se podle Evropského rámce klíčové kompetence k podnikavosti (EntreComp) rozumí schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní. Její podstatou je tvořivost, kritické myšlení, řešení problémů, iniciativa, vytrvalost a schopnost spolupracovat s ostatními na plánování a řízení projektů, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu. Dílčí kompetence k podnikavosti jsou využitelné pro život v rychle se měnících podmínkách v občanské, profesní i osobní sféře. Zahrnují například pěstování sebedůvěry, získávání povědomí o vlastních silných a slabých stránkách, posilování vůle i odvahy zdravě riskovat, rozvíjení etických zásad, udržitelnost, vědomí odpovědnosti a sociálního soucitu. 15 dílčích kompetencí k podnikavosti definuje EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework – Evropský rámec klíčové kompetence k podnikavosti, 2016.
(s překladem do češtiny)
Na logo EntreComp je tento prolink: https://entrecompeurope.eu/
- Koordinátorka podnikavosti: Mgr. Světlana Trefná,
- Kontakt: svetlana.trefna@gymbos.cz
Absolvent Gymnázia Boskovice je mladý, podnikavý, kriticky a globálně smýšlející člověk. Zvládá studijní postupy, metody a formy práce rozvíjející samostatnost, tvořivost a originalitu myšlení.
Vyhledává a zpracovávat informace, dokáže formulovat a prezentovat vlastní názor a úspěšně ho obhajovat, racionálně argumentovat na úrovních odpovídajících jeho věkové mentální zralosti, zvládá sociálně komunikativní a asertivní dovednosti. Je schopen samostatného řešení problémů a úkolů, vyvozování logických závěrů, aplikace teoretických poznatků a praktických dovedností.
Zná současné informační technologie a způsoby mediální komunikace, umí zacházet se standardními softwarovými produkty při práci s výpočetní technikou a používá je v praxi. Dokáže rozpoznávat příležitosti, které ho obklopují, je připraven jich využít a nést zodpovědnost za svá konání.
Respektuje hodnoty individuálního života i globálního světa. Je připraven pro pokrokové myšlení 21. století.
Specifikace
Profil absolventa NG
Východiska profilu:
- Věková úroveň – konec povinné školní docházky, kvarta
- Očekávané výstupy jednotlivých oborů na konci základního vzdělávání dle RVP
- Charakteristiky předmětů vyučovaných na nižším gymnáziu a jejich příspěvky k rozvoji klíčových kompetencí
Typický absolvent NG
- je motivován pro další studium na gymnáziu a následně navazujícího studia na vysoké škole,
- zvládá základní učivo dané školním vzdělávacím programem tak, aby jeho obsah uměl uvědoměle přiřazovat k běžným denním činnostem a mohl z něho v denních situacích čerpat,
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a předmětů,
- zvládá základní techniky práce s textem, informacemi a informačními médii i základy práce s informační a komunikační technikou,
- samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů, analyzuje na přiměřené úrovni řešení a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací,
- vyjadřuje se v hlavním zvoleném cizím jazyce a získal také základy dalšího cizího jazyka,
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,
- umí se vypořádat s neúspěchem a překonávat překážky,
- je schopen objektivně ohodnotit svůj výkon a výkon svých spolužáků, zvládá techniky hodnocení, umí vyslovit i přijmout kritiku, umí pochválit a přijmout pochvalu,
- respektuje a chrání naše tradice a kulturní i historické dědictví, má základní znalosti o kulturách jiných národů a respektuje jiné zvyky včetně náboženských projevů,
- rozumí základním principům, na nichž spočívají zákony a společenské normy a je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu,
- chápe potřebu občansky se angažovat ve prospěch okolí, má zkušenosti s účastí v humanitárních aktivitách, pomoc druhým je mu blízká,
- kromě dostatečných vědomostí získal i praktické dovednosti pro své budoucí studium,
- zvládá laboratorní techniku, přístroje a zařízení, s nimiž se v průběhu studia seznámil, umí zacházet s digitální technikou a využívat ji ve všech předmětech, kde je to účelné,
- chápe ekologické souvislosti a základy ochrany přírody,
- umí analyzovat společenské jevy a zaujímat uvážlivé postoje,
- angažuje se pro školu, zapojuje se do akcí pořádaných školou, vnímá reprezentaci školy a účast v soutěžích jako možnost porovnat své schopnosti a dovednosti s vrstevníky a jako možnost šířit dobré jméno gymnázia na veřejnosti.
Profil absolventa VG
Východiska profilu
- Věková úroveň – ukončení studia maturitní zkouškou
- Očekávané výstupy jednotlivých předmětů a oborů na konci gymnaziálního vzdělávání dle RVP
- Požadavky formulované maturitními katalogy
- Charakteristiky předmětů vyučovaných na vyšším a čtyřletém gymnáziu a jejich příspěvky k rozvoji klíčových kompetencí
- Charakteristiky volitelných předmětů a jejich příspěvky k rozvoji klíčových kompetencí
Typický absolvent VG
- je motivován pro další studium na vysoké škole
- plně si uvědomuje roli vzdělání v lidském životě, je připraven se v dalším životě průběžně vzdělávat a je tak schopen reagovat na měnící se vnější podmínky
- zvládá povinné učivo všech všeobecně vzdělávacích předmětů a je vybaven dovednostmi vymezenými školním vzdělávacím programem na takové úrovni, která mu zajistí potřebný nadhled při řešení běžných denních situací
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a předmětů a na základě toho vytváří komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy
- bezpečně zvládá rutinní operace s ICT a využívá je na podporu svého studia i jako podporu pro řešení běžných situací
- v oblasti ICT disponuje znalostmi a dovednostmi, které jsou očekávány vysokými školami
- samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů, analyzuje na přiměřené úrovni řešení a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací
- zvládá anglický jazyk na úrovni B2 společného evropského referenčního rámce
- druhý cizí jazyk zvládá nejméně na úrovni B1
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- umí se vypořádat s neúspěchem a překonávat překážky
- je schopen objektivně ohodnotit výkon svůj a svých spolužáků, zvládá techniky hodnocení, umí vyslovit i přijmout kritiku, umí pochválit a přijmout pochvalu
- na základě znalostí našich národních tradic a historie vnímá a hodnotí důsledky členství České republiky v mezinárodních společenstvích
- respektuje odlišnosti jiných národů, jejich historii, náboženství a kulturu
- dokáže zaujmout a aktivně hájit potřebné postoje při setkání s projevy rasismu a xenofobie
- rozumí principům, na nichž spočívají zákony
- je schopen kriticky hodnotit společenské normy
- je si vědom svých občanských práv a povinností
- je připraven se občansky angažovat
- zvládá diskusi, umí prosadit své oprávněné zájmy a obhájit své názory
- má zkušenosti s účastí v humanitárních aktivitách, pomoc druhým je mu blízká
- je schopen vhodně prezentovat a obhájit výsledky své práce, je schopen plánovat experimenty a ze získaných informací činit odpovídající závěry, zná zásady myšlenkového i praktického experimentování a dokáže je využívat v praxi
- zvládá laboratorní techniku, přístroje a zařízení, s nimiž se v průběhu studia seznámil, umí zacházet s digitální technikou a využívat ji ve všech předmětech, kde je to účelné
- rozhoduje se uváženě podle dané situace, poskytuje dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
- chápe ekologické souvislosti a základy ochrany přírody
- umí analyzovat společenské jevy a zaujímat uvážlivé postoje
- chápe nebezpečí související s užíváním návykových látek a je schopen se v konfrontaci s drogou správně rozhodnout
- angažuje se pro školu, zapojuje se do akcí pořádaných školou, vnímá reprezentaci školy a účast v soutěžích jako možnost porovnat své schopnosti a dovednosti s vrstevníky a jako možnost šířit dobré jméno gymnázia na veřejnosti.
Kompetence k učení
motivuje žáky k učení ukázkami využití učiva v praxi, poskytuje žákům možnost, aby si platnost jeho tvrzení ověřili sami (odborná literatura, Internet, pokus), zařazuje práci s odbornými časopisy, literaturou (i cizojazyčnou) a Internetem, vede žáky k samostatnosti při vytváření referátu. Sám do procesu vstupuje pouze jako konzultant, zařazuje do vyučování práci s chybou a vede žáky k odhalování chyb, shrne a utřídí probrané učivo na konci vyučovací hodiny, zadává vhodné domácí úkoly, které vedou k prohlubování získaných poznatku a dovedností, zařazuje do výuky specifické činnosti, které mají procvičovat žákovu paměť, zdůrazňuje při hodnocení žákova výkonu především pozitivní prvky, doporučuje žákům další vzdělávací aktivity (sledování vhodných televizních poradu, rozhlasu, četbu knih a odborných časopisů), hovoří s nimi o nově nabytých informacích a využívá je v probíraném učivu.
Kompetence k řešení problémů
vyžaduje po žákovi, aby vlastními slovy vysvětlil, jak pochopil zadaný úkol, vede žáky k využívání učiva z jiných předmětů ( mezipředmětové vztahy), podporuje žáky při hledání různých postupů řešení zadaných úloh, upozorňuje žáky na chyby, kterých se při práci mohou dopustit, a vede je k vyloučení možné chyby, např. ověřováním výsledku, vede žáky k tomu, aby opakovaně hledali správný postup řešení, jestliže předchozí nevedly k cíli, vede žáky k tvorbě modelů, náčrtků, diagramů, atd., učí žáky samostatně pracovat, rozebrat problém a stanovit si správně cíl práce na základě samostatných prácí či laboratorních cvičení.
Kompetence komunikativní
zařazuje samostatná vystoupení žáků, vyžaduje po žácích věcnou argumentaci při referátech, odpovědích na dotazy atd., učí žáky při práci s textem rozlišovat informace podstatné a zavádějící apod., rozvíjí komunikativní dovednosti řízenou diskusí k učivu vede žáky k hodnocení vlastní samostatné práce i práce jiných žáků, vyžaduje po žákovi používání správné terminologie, podporuje vhodný zásah žáků do výkladu (dotaz, rozšiřující informace, upozornění na chybu) a adekvátně na něj reaguje.
Kompetence sociální a personální
využívá v hodinách skupinovou práci, procvičuje s žáky vyjadřování vlastních názorů, vede žáky k tomu, aby vyslechli názory druhých a přiměřeně na ně reagovali, vyhledává a podporuje talenty pomocí zapojení do různých soutěží, vede žáky k hodnocení vlastních výkonů i výkonů ostatních žáků, klade při skupinové práci důraz na spolupráci a pomoc slabším žákům, vyžaduje dodržování stanovených pravidel, např. školního řádu, řádů učeben apod., prezentuje osobní zájem o vyučovaný obor.
Kompetence občanské
důsledně kontroluje plnění uložených úkolů, využívá domácí přípravu ve vyučovacích hodinách, vede žáky k hodnocení výkonů druhých, volí vhodnou tématiku pro referáty – cizí země, cizí kultury, zahraniční osobnosti, využívá ve výuce řízené diskuse k učivu, které souvisí s aktuálními problémy.
Kompetence k podnikavosti
zařazuje práci s technikou a různými materiály – laboratorní cvičení, výtvarné práce atd., podporuje žáky v tvorbě vlastního postupu práce, vede žáky ke kontrole výsledků a schopnosti kriticky výsledky zhodnotit, vytváří podmínky pro to, aby žáci mohli prezentovat vlastní výrobky ( Salon, výstava prací v „Galerii na chodbě“, charitativní akce, výzdoba školy, atd.), organizuje akce, kde jsou žáci seznamováni se světem práce – exkurze, besedy s odborníky, videoprogramy atd., upřednostňuje takové aktivity, které podporují schopnosti žáků samostatně o něčem rozhodovat, plánovat, připravovat a realizovat nějaké aktivity – SALON, besídka, výlet, burza učebnic atd., zařazuje práci ve skupinách, kde jsou žáci vedeni ke společnému hledání efektivního řešení problému, zařazuje aktivity, které umožní sledovat vlivy lidské činnosti na okolí (např. exkurze, výlety).
Na logo EntreComp je tento prolink: https://entrecompeurope.eu/