Archivy

Počasí nám přálo

V sobotu 24. února 2019 jsme my, žáci třetích a čtvrtých ročníků, opět navázali na spolupráci se studenty z partnerského města Prnjavor. V podvečer plný očekávání z opětovného shledání jsme vyčkali na jejich příjezd a odvezli je do svých rodin, které se pro žáky z Bosny a Hercegoviny staly do pátku 1. března jejich novým domovem.

V pondělí jsme jim ukázali školu a někteří z nás je ve formě prezentací seznámili s Českou republikou, Boskovicemi a hlavně gymnáziem. Nikoho z nás asi nepřekvapilo, že obzvláště velký zájem projevili o náš Salon. Poté jsme po skupinkách navštívili třídy, ve kterých zrovna probíhala výuka angličtiny, a tak měli i jiní studenti příležitost seznámit se s našimi hosty. Ve školní jídelně jsme si dali typické české jídlo – vepřo, knedlo, zelo – aby i oni poznali něco z naší kuchyně, tak jako my u nich čevapi, burek a mnohá další. Dále následovalo přivítání panem starostou a místostarostou na radnici, další krátká prezentace o Boskovicích a prohlídka města. Našim přátelům jsme tak ukázali výhled z radniční věže, náměstí, kostel sv. Jakuba, židovskou čtvrť i synagogu, zámek, zámecký skleník a letní kino.

Další den jsme si udělali poznávací výlet do Prahy. Naším cílem bylo ukázat jim všechna známá a důležitá místa našeho hlavního města, i když ne všichni věřili, že to můžeme stihnout. Dopoledne jsme obhlédli tamní synagogu, Karlův most, Lennonovu zeď a Pražský hrad, kam jsme dorazili chvíli po střídání stráží v pravé poledne. „Šalinou“ (vlastně tramvají) jsme dojeli zpátky na druhou stranu Vltavy, kde jsme si v Havelské restauraci dali výborný oběd. Potom jsme pokračovali na Staroměstské náměstí a k orloji, který nám v 15 hodin předvedl svou známou show. Dále jsme se vrátili k Vltavě a užili si asi hodinovou projížďku na loďkách po Vltavě a Čertovce, během které jsme se pokochali výhledem na památky na nábřeží zase z trochu jiného úhlu, a dokonce jsme se dozvěděli, že ani tvůrci slavného Harryho Pottera na Prahu nezapomněli a jeden z jejích mostů použili v prvním filmu. Pak už byl čas odjezdu, a tak jsme se přes Václavské náměstí svižnou chůzí vrátili na nádraží.

Ve středu jsme opět prozkoumávali bližší okolí Boskovic, a sice Moravský kras. Všichni jsme si užili asi hodinovou prohlídku Punkevních jeskyní a navždy se nám do paměti vryla podzemní projížďka lodičkou po říčce Punkvě. Příjemnou procházkou jsme došli zpět ke Skalnímu mlýnu, odkud nás autobus odvezl na Sýpku do Blanska. Tam jsme si dali oběd – jak jinak než kuřecí řízek – a porazili naše zahraniční přátele v bowlingu. Do Boskovic již jel každý po své ose, a jelikož jsme to zvládli v dobrém čase, většina z nás pozvala své hosty do kaváren, kafíren, čajoven a cukráren.

Čtvrtek byl poslední den, který jsme strávili společně. Udělali jsme si výlet do Brna a studentům z Prnjavoru ukázali jeho nejzajímavější místa. Nejprve kryptu kapucínů a poté planetárium na Kraví hoře. Já osobně jsem si program Explore užila a někteří z našich bosenských přátel byli unešení natolik, že plakali štěstím nad tou krásou, která jim byla ukázána. Od planetária jsme se “šalinou“ vrátili na náměstí Svobody a tam jsme si dali

rozchod na oběd. Poté jsme vyšli na střechu domu pánů z Lipé a pokochali se vyhlídkou na Brno. Dále jsme naše kamarády dovedli ke staré radnici, katedrále sv. Petra a Pavla a na Zelný trh. Tam jsme si dali další rozchod, který většina z nás strávila nakupováním ve Vaňkovce. Návrat domů byl opět jenom na nás. Večer jsme si nakonec uspořádali rozlučku a v pátek ráno jsme dali studentům z Prnjavoru sbohem. Loučení bylo těžké a myslím, že nejeden z nás měl co dělat, aby zadržel slzy. V té době si také většina slíbila, že zůstaneme v kontaktu a že se ještě uvidíme, i když tušíme, že to asi bylo naposledy. Bohužel…