Ve školních letech 2016/2017 a 2017/2018 jsme díky vzdělávacímu programu Erasmus+ mohli realizovat projekt The First Steps (2016-1-CZ01-KA101-023332), který byl zaměřen na zavedení prvků metody CLIL do výuky. Metoda CLIL spočívá v propojení výuky cizího jazyka a odborného předmětu. Jazyk není v centru pozornosti, je tedy užíván přirozeně, bez ostychu z chyb, důležité je předat odborné informace a cizí jazyk je nástrojem tohoto předávání. Obecnějším záměrem tohoto projektu byla snaha o jistou modernizaci vzdělávání poskytovaného naší školou – chceme našim absolventům zajistit co možná nejlepší pozici jak při přijímacích zkouškách a dalším vzdělávání, tak na trhu práce. Dobrá znalost angličtiny a oborová slovní zásoba jsou dnes standardem.
Vzhledem k tomu, že se metoda CLIL značně liší od metod běžně používaných v našich školách, bylo třeba v první fázi zajistit metodologické vzdělávání pedagogům, kteří se projektu účastnili. Zúčastněných pedagogů bylo celkem osm. Šest vyučujících odborných (tzv. STEM) předmětů (matematika, fyzika, biologie, chemie a geografie) absolvovalo dvoutýdenní kurz zaměřený na CLIL v Cheltenhamu (UK). Dvě učitelky angličtiny absolvovaly metodologické kurzy v Belfastu (UK) a byly funkční oporou učitelům odborných předmětů při přípravě tzv. A-karet – to jsou materiály, které si učitelé odborných předmětů nachystali do svých hodin a v kterých využívají právě prvků metody CLIL. Každý z učitelů STEM předmětů takových A-karet připravil 10 a odpilotoval je ve své výuce. Po pilotáži následovaly další úpravy v závislosti na tom, jak se ten který materiál v hodině osvědčil. Ozkoušené a upravené A-karty jsou k dispozici níže na této stránce.
Zavedení prvků metody CLIL do hodin se osvědčilo – žáci aktivně reagovali, často se zvýšila jejich vnitřní motivace k práci v hodinách, nezřídka se ptali, zda by takových hodin mohlo být více. Pro učitele jsou samozřejmě takové hodiny vysoce motivační a uspokojivé, proto máme v úmyslu v těchto aktivitách pokračovat. Do budoucna plánujeme další vzdělávání pedagogů zejména v jazykové oblasti, aby se v hodinách, kde mají angličtinu aktivně užívat, cítili komfortně a mohli k využití metody CLIL přistupovat bez ostychu.
Mgr. Petra Makovcová
A-karty
Biology – Physics – Geography – Maths – Chemistry
Biology
Ancestors of human CLIL
Bile and gall bladder CLIL
Bones CLIL
Bulk transport CLIL
DNA replication
DNA RNA characteristics
DNA transcription
DNA translation
Food Nutrients
Chloroplast CLIL
Lysosome CLIL
Muscle contraction CLIL
Plate tectonics
Sense of sight
Sex genes DNA chromosomes
Structure of the PM CLIL
Within the lungs CLIL
Biology – Physics – Geography – Maths – Chemistry
Physics
The International System of Units
Describing motion
Forces and motion
Energy, work, power
Turning effects of forces
Fluids at rest
What is heat
Magnetic fields
Reflection and refraction
Biology – Physics – Geography – Maths – Chemistry
Geography
Earth´s rotation orbit
Cartography
Litosphere
Atmosphere
Hydrosphere
Pedosphere
Biology – Physics – Geography – Maths – Chemistry
Maths
Cartesian coordinates
Sets and intervals
Linear equation
Expression of the line
Polynomials
Algebra formulas
Conic section - circle
Position of a straight line and a circle
Biology – Physics – Geography – Maths – Chemistry
Chemistry

A8 karta - pracovní list

A8 karta - prezentace

A9 karta - pracovní list

A9 karta - prezentace

A10 karta - pracovní list
